asdasd Belle Carpets & Rugs
Best Gallery In Town
Ned Cantrell

Glaskunstner

"Honey and Venom", hedder en af Ned Cantrells glasskulpturer, forestillende et hvidt kranium med tomme øjenhuler og en spøgelsesagtig række fortænder. På dette ultimative "Memento Mori"-symbol er påført den sorte silhuet af en smuk, ung og meget levende kvinde i en yndefuld og koket stilling. Med andre ord: livet i sin mest ferskenbløde og sanselige form, overfor det håndfaste bevis på dødens konstante nærvær. Livets og dødens evige favntag ligger som et hovedmotiv i store dele af kunsthistorien, fra reliefudsmykningerne på de gamle europæiske katedraler over barokkens altertavler til symbolismens fascination af dødekult og måneskinsbelyste kirkegårde. Det er i denne sammenhæng, man skal se Ned Cantrells glasarbejder. Som moderne, opdaterede udgaver af et tema, der er ældgammelt, men ikke desto mindre sørgeligt aktuelt og vedkommende. For lever vi ikke i en tid, hvor økologisk nedsmeltning, trusler om terror, vejrmæssige katastrofer og en relancering af den kolde krig bringer truslen om en snarlig død helt ind på nethinden af os alle? Den død, som selv ikke alverdens plastickirurger, coaches og personlige guruer kan forhindre. Den død, der altid kommer som en uindbudt gæst, når vi mindst venter det.

Læs mere nederst på siden.

 

Om Ned Cantrell

Ned Cantrells fascination af sammenstødet mellem det uskyldigt spirende liv, og voldens og dødens hæslige ansigt, er dog ikke uden humor. Kunstneren kan således ikke skjule en egen diabolsk glæde, over på denne måde at punktere den naive uskyld, ligesom en nutidig læser af Dantes "Den guddommelige komedie" finder større behag i afsnittene om Helvede, end i skildringerne fra Paradiset. Det er simpelthen mere befordrende at læse om de usandsynligt opfindsomme torturmetoder i mørkets dyb, end om den salige englesang i det lyse himmerige. Humor er der nok af i Ned Cantrells værker. Den bobler overstrømmende ud af hans værker, og supplerer på denne måde det tankevækkende med det grotesk morsomme. Og det er vel at mærke en latter, der ikke bare siver langsomt ud i æteren som en punkteret varmluftsballon, men en latter, som rent faktisk sætter skub i indbildningskraften. Noget, der ikke mindst skyldes Ned Cantrells visuelle opfindsomhed. Tag nu bare "Glide" – en opstilling af otte bananskræller i en forrygende varieret overdådighed. De ligner små selvstændige væsener i elegante piruetter og det i en sådan grad, at vi helt glemmer, at de for det meste opfattes som irritationsmomenter, vi kan glide i og brække arme og ben på. En sådan interesse for oversete hverdagsobjekter, finder man i store dele af Ned Cantrells produktion, hvilket for en stund kan få en til at tænke på popkunsten. Det er imidlertid snarere Andy Warhols gengivelser af elektroniske stole og biluheld, end sammes glinsende versioner af suppedåser og colaflasker, som er relevante her. Når Ned Cantrell arbejder med hverdagsobjekter, sker der altid noget uforudset og ofte faretruende med dem. "Blow Up – Blowout" forestiller noget så lakonisk som fire parfume- eller shampooflakoner i klare lysende farver. Luften er imidlertid gået ud på en af dem, så de er sunket modløse sammen. Modløs er netop ordet, for flakonen er ikke bare et halvvejs tømt hverdagsobjekt. I Ned Cantrells bearbejdning får den noget menneskeligt over sig. Den slatne, sammensunkne form kommer til at symbolisere entropi, nederlag, impotens, tab af værdighed eller hvad man nu kan forestille sig af store eller små katastrofer. Og det er fordi Ned Cantrell deler barokkunstnerens fascination af døden, forgængeligheden og altings timelighed. Med sin på alle måder barokke fantasi, visuelle overskud og sorte koglende humor er Ned Cantrell en kunstner, der viser, hvad man også kan bruge glas til. Med hans fantasifulde værker har vi for længst overskredet kunsthåndværkets rammer og er kommet ind i skulpturens og installationens gebet. Og er samtidigt blevet både pirret og pirket til.

Af Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen, Bachelor i Kunsthistorie.

 

C.V. for Ned Cantrell, 1975

2004

Åbning af Nyholm Cantrell Glas, Klostergade 70B, 8000 Århus C.
  

Udvalgte Udstillinger

2014
”Bodytalk” Glasmuseet Ebeltoft, DK

”Coburger Glaspreis”, Coburg, D

”Animal Planet” European Glass Festival, P

”Makers of Today”, Kunsthal Nord, Aalborg, DK

2013

”The Study” Glasmuseet Ebeltoft, DK

"The Devil is in the Details", The Glassery, Stockholm, S

”Statement”,The Glass Factory, Boda, S

”Glaspuster” Craft2eu, Hamburg, D

”Im Dialog mit dem Barock”, Schleissheim, D

2012
”Substans” Bredgade Kunsthandel, DK

KIC, Århus, DK


2011

Kunsthåndværkerprisen af 1879, Design Museum, DK

Bredgade Kunsthandel, DK

"Amazing Vases", Craft2eu, Hamburg,D

"Homage to Bornholm" DK

Galleri Saltum, DK

"Virtuoso Vertigo", The Glassery, Stockholm, S

2010

Silkeborg Kunstnerhus, DK

Vevringudstilling, N

Kanasawa Glass Prize, JP

Galleri Nielsen, DK

SOFA New York, med Galleri Udengaard, USA

Galleri Ulriksholm, DK

2009

"Ashes to Ashes" Contemporary Art Centre of Virginia, USA

SOFA Chicago, med Gallery Udengaard, USA

"Showtime" Craft2EU, Hamburg, D
 

2008

"Emerging Glass Artists" Gallery Sklo, Kr

Art Herning med Galleri Gønlund, DK

Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK

SOFA Chicago, med Galleri Grønlund og Micaela Gallery, USA

"Cold and Hot 2008" Micaela Gallery, San Francisco, USA

"Salon 2008" Micaela Gallery, San Francisco, USA

SOFA Chicago, med Galleri Grønlund, USA

2007

"Cold and Hot 2007" Micaela Gallery, San Francisco, USA

Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK

"Novus + Neos" Micaela Gallery, San Francisco, USA

ProKK, Århus, DK

"En Delelig Helhed" Galleri Grønlund, DK

"Dansk Glas i Kina" En vandreudstilling, Kina

"Death in Venice", Strand Gallery, Aldeburgh, UK

"Young Glass", Glasmuseet Ebeltoft, DK

PALAUR, Silkeborg, DK

"Venice, Hidden Faces", Strand Gallery, Aldeburgh, UK

"Venetiensk for Fortsættere" Galleri Grønlund, DK

2006

Transparent Realisme" NNKS, Svolvær, NO KIC, Århus, DK

Art Copenhagen, med Galleri Grønlund, DK

2005

"Åbne værksteder" Århus, DK

2004

"Pilgrim" Vadstena slot, S

Forsbergs Gallerier, separat udstilling, Härja, S

"Dansk Glas 2004" Glasmuseet Ebeltoft, DK

2003

"Extravagante Uppenbarelser" Vadstena slot, S

2002

"Talente 2002" Munchen, D

Forsbergs Gallerier, Härja, S

C.F. Møllers Tegnestue, Århus, DK

"Demonstrating New Talents" Hartzviller, F

Chateau de Luneville, F


2000
Den Danske Bank, Århus DK

Galleri Handwerk, Munchen, D

1999

Galerie L, Hamburg, D

1998

"8 GL" Galleri Ikaros, Göteborg, S

Astra Konstforening, Göteborg, S


1997
The Candid Gallery, London, UK

"Glass of '97" Dudley, UK

Uddannelse


1992-94

ND. Colchester Institute School of Art and Design, UK
 

1994-97

BA (Hons). Surrey Institute of Art and Design, Farnham, UK
 

2000-01

Glas & Keramikskolen på Bornholm, DK


Repræsenteret af:

Glasmuseet Ebeltoft, DK

Gernheim Glassmuseum, D

CERFAV, F


Legater og Priser:

Aarhus Kommunes Kulturudviklingspuljen, 2013
Statens Kunstfond, 2011
Konsul G, Jorck & Hustru E, Jorcks Fond, 2000
KIC Prisen 2012
Kunsthåndværkerprisen af 1879, sølv medalje, 2011
Galleri Grønlunds Hæderspris, 2008